måndag 30 mars 2009

Trädgårdsmässan

Det gick nog lite över styr igår på mässan. Jag försökt hålla mig cool och inte köpa allt som såg fint, bra eller billigt ut. Ett tag gick det bra. Jag köpte mig två xxxx (fylls i när jag kommer hem och kan se vad de heter) Två runda bollar som passar bra som kantblommor. Därefter blev det en hängpelargon. Jag tänkte att jag skulle ge det ett försök. Jag tyckte länge att pelargoner var ena pensionärsblommor. Det var tills jag varit i Spanien vill säga. Pelargoner är galet vackra balkongblommor. Helst ser jag vanliga enkla röda som man för en billig penning köper på ICA eller vart som helst. I kruka. I låda. I trappa. På balkong. Galet vackert. Hängpelargon såg man både här och där i Spanien och nu kunde jag inte låta bli att försöka mig på en.
Tanten på mässan sa att hängisar är lite svårare att övervintra, men i övrigt var det samma lika.

Ungefär så här långt hade mässan gått städat till. Men nu var det en timme kvar innan stängning och det började säljas ut växter och blommor. Först köpte jag två grästuvor á 70kr/st. En grön och en röd. Oooo så fina!
Därefter blev någon hybrid som påminner om förgätmigej. Och sen gick det helt åt skogen.
I Orkidehusets monter blev det utförsäljning. De hade en hylla med icke-blommnde växter. 1 för 40kr eller 3 för 100kr var dealen. Jag ville ha en galet vacker rödbrokig bladväxt som jag är osäker på vad den heter. Påminner om Revsuga eller Mosaikblad, men är inte säker om den är något utav dem. Jag ville ha två. Men inte för 80kr. Så jag ställde mig i kö för att betala en. När jag kom fram sa snubben
- Ska du inte ha mer?
- Nä. Jag skulle vilja ha två, men inte tre.
- Du får allt du kan stoppa i en kasse för 100 spänn. Här har du kassen, ge mig hundra kronor så kan du bara fylla kassen och gå sen.

Nu slog det slint i huvudet. Kassen fylldes med 4 stycken Rexbegonia, två murgrönor och en fetbladig växt som är urkul. (här kommer namnet senare). Micke tyckte att vi kunde nog få ner en eller två växter till, men jag sa nej. Det var tur, för kassen blev lite blöt och höll på att gå sönder senare.
Den där fylla-kassen-övningen släppte sista spärren jag hade.
I tätt följd lades följande saker till inköpen:
- 1 Rosmarin
- 1 Timjan
- 1 Lavendel
- 2 riktiga förgätmigej
- 2 vita akleja
- 1 ljuvlig kungsängslilja
- 2 röda pelargoner
- Och något mer tror jag.

Jag vet inte vad jag ska göra med alltihop. Det är ju inte så att det finns en genomtänkt tanke bakom något utav detta. Jag ska ju ha plats för mina chilisar. Och ärtorna. Clematisen. Och så ville jag ju ha sallad. Inte heller har jag ros eller min tänkta kombination av silverek och salvia med på den inköpta listan. Fakutm är att det nog bara är de två röda pelargonerna som låg i planen för vad som ska finnas på min balkong i sommar. Det löser sig nog. Men att ha en typ av plan och sen försöka hålla sig till den är nog inte en helt dum idé. Tyvärr blir det inget sånt för mig i år :)
Roligt var det hur som helst. Och jag kom aldrig ens in i HallB på mässan. *skrattar*

Micke köpte en fröpåse med chilis för 25kr. Han tyckte att det var märkligt att han bar på så många kassar fastän han hade köpt så lite. Jag sa att han hade tur att jag inte köpte det där olivträdet som de reade ut för halva priset. För DET var tungt.

2 kommentarer:

  1. Ha ha, underbart! Jag har också gått basärk på mässan för några år sedan.

    SvaraRadera
  2. Det låter som du haft riktigt roligt :-) Kungsängslilja är en av mina favvisar, en helt surrealistisk blomma.

    SvaraRadera