lördag 14 mars 2009

Liljor som luktar

Jag skulle skicka in en bild på mina chiliplantor igår från mobilen. Min mobil har ju en fuktions som heter "Send to Blogg" och visst funkade den fint, förutom att den skapade en ny blogg där bilden hamnade. Får ta och lära mig hur jag ska skicka in bilder till den här bloggen.

Hur som helst, Micke messade mig blomstertips från Florida igår.
Förra helgen köpte han liljor för 100 spänn på Hötorget. Det blev en jäkla massa liljor eftersom han var där precis innan stängningsdags. Dessutom lyckades han deala till sig några fler. Så 13 stora liljor blev det, med 2-3 knoppar på varje. Och nu har de flesta slagit ut. Det luktar lilja hemma. Lilja luktar fint, men mycket. Speciellt när det står 25 stycken och blommor i en tvåa på 58 kvm. Och eftersom det är långt kvar till sommar och värme har jag aldrig öppet fönster.

Messet han skickade igår sa:
Klipp bort pistillerna så luktar de inte så mycket.

Jag har inte helt bestämt mig om jag ska klippa bort och få ner lukten. Men det är onekligen ett bra tips.
Idag jobbar jag. Det är helt kasst att sitta här och jobba på en lördag då jag istället hade kunnat susa iväg och köpa en ny kruka till min Clematis och plantera om den. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med min Annabel.
http://www2.dicom.se/fuchsias/annabel.html

Jag köpte den på Trädgårdsmässan i Kista. Damen som sålde mig den sa att jag skulle plantera om den och plantera den lite djupare, men att ha sand högst upp för att den inte ska stå fuktigt på den del av plantan som just kommit under jord. Ok, så långt hänger jag med. Men eftersom det nu har gått en vecka som jag verkligen inte har hunnit med ett skit annat än jobba, så har den inte blivit omplanterad. Och nu börjar jag se lite skott komma på en av de små död-liknande pinnarna. Nu vill jag ju inte ställa ut den. Så vad göra? Plantera om den och låta den stå kvar inne tills ... ja, tills när? Tills i maj? Usch. Jag kan verkligen inget sånt här. Jag fattar att sånt jag föroldar inne ska vänjas ut när det är ordentligt varmt och alla frostnätter är förbi. Men just såna här små buskar som normalt står ute året runt... men som man nu har köpt och därmed stått inne. När ska de ut? Och ska de vänjas ut på samma sätt?
Tycker inte att jag hittar svaret i de böcker jag har. Jag måste hitta en blomtokig vän tror jag.

3 kommentarer:

  1. Vad skoj med balkongblogg! Här kommer jag att hänga!

    SvaraRadera
  2. Hm, blommor gillar vi :) så jag kommer också kika in här. Har fuschian börjat slå så behöver den ju lite mer näring. Plantera om eller nödlösning, vattna med väldigt svag näringslösning tills du har tid att plantera om den. Plantera gärna om den i flera etapper under våren allteftersom den växer. Toppa skotten om du tycker den behöver bli buskigare sen. Du måste vänta tills det är frostfritt innan du kan sätta ut den. Och avhärda den noga genom att sätta den helt i skugga först. Sorry för långt inlägg. Det blir lätt så med blommor, hehe..

    SvaraRadera
  3. Tusen tack AnnA!! Mer långa inlägg tack :)

    SvaraRadera