torsdag 26 mars 2009

Misslyckad omplantering av Clematis

Jag planterade om min Clematis i förrgår. Det gick dåligt.
Tre spirande skott hade tagit fart. Idag lever bara en utav dem. De hade hunnit bli ganska långa de rara skotten och vid omplanteringen så tror jag helt enkelt att två utav dem gick av nere vid roten någonstans. Dessutom gick flera utav de torra kvistarna helt av nere vid roten, och detta innan jag ens hade börjat plantera om. Undrar om de kan ha skadats när den transporterades från mässan hem till mig.
Så ett skott finns alltså kvar. Det å andra sidan växer så det knakar. Nu är den över 3 decimeter hög. Den har fått en ny hög kruka och en trekant som den kan klättra på.

Krukan har jag dessutom byggt till en självvattnande kruka. Köpte ett plaströr från VVS avdelningen på Bauhaus för typ 17 kronor. I botten har jag lekakulor och en bit från en gammal t-shirt ovanpå. Platsröret har jag kört ner bland lekakulorna på ena sidan. Nu ska jag bara hitta en kork som jag ska sätta på en blompinne som en vattennivåsmätare. Nu är det bara att se hur bra det kommer att funka. Ett ordentligt orosmoln var vattnet jag fann runt krukan i går kväll. Måtte den bara vara tät. En läckande självvattnade kruka är inte världens hit. Men än värre är att jag för tillfället inte har något fat att ställa under. Och den ska ändå stå inne på mitt parkettgolv några månader innan den går att ställa ut.

På jobbet håller jag på att ta små blad från min St Paulia som ska bli nya plantor. Jag gillar egentligen inte St Paulia. I alla fall inte dem som säljs på typ Plantagen. Ni vet, de där rosa och blå/lila. Min har jag fått från en jobbarkompis en gång i tiden. Den här är ljust rosa, nästan vit och glittrit i blomman. Söt!! Vet inte vad det är för sort. Äh, jag skickar in en bild istället.

1 kommentar:

  1. Clematisen kommer antagligen att börja skjuta en massa mer. Tekniskt sett så beskar du ju den när skotten gick av, vilket ger plantan mer kraft och så kommer fler skott :)

    Vita Paulior är fina! Speciellt de dubbla sötnosarna.

    SvaraRadera