torsdag 14 maj 2009

Tomatplantering

Jag köpte ju 3 tomatplantor på Bauhaus. Jag har köpt tomater därifrån i flera år och de har alltid varit bra. Första året köpte jag en ganska stor planta för typ 100-lappen. Men efter det har jag köpt småplantor för 20-lappen. Och resultatet har blivit massor av tomater.

I år köpte jag 2 röda körsbärstomater och 1 gul plommontomat.
Sen tidigare har jag haft 5L hinkar som jag planterat tomaterna i och en balja under hinken. Varför det har varit 5L hinkar har berott på att jag har haft dem stående i mitt sovrumsfönster i förra lägenheten. Där fanns ingen balkong så de fick stå där i söderfönstret. Funkade finfint.
Mamma har sina plantor på landet. Hon planterar i 10L hinkar och diskbaljor under.

Gör hål i botten eller på sidorna av hinkarna så att vattnet kan rinna ut och in. Tomatplantor är törstiga rackare, så mamma (och jag) brukar fylla på baljan hinken står i med massor av vatten. På så sätt kan man åka bort i från de törstiga plantorna utan att de dör. Inte verkar de drunkna heller.
Förra året satte jag min 5L hink i en 10L hink och fyllde vatten ända upp när jag skulle vara borta i en vecka. När de stod i söderfönster så drack de ca 2 liter per dag. Eller ja, mycket dunstade väl. Men 2 liter per dag fick man fylla på. Men att ställa plantan med vatten runt om, både under och ovan är det sätt som jag faktiskt lyckats dränka tomtplantor. Jisses så hängig de var när jag kom hem efter midsommar. Fast de återhämtade sig efter att inte ha vattnats på 2 veckor. (det satt så många tomater på dem så jag lät dem bara stå så länge tomaterna satt kvar. Och vips så började de dricka och spira igen)

Jag kan verkligen rekommender den ganska enkla lösningen med hink och baljor under. Det är väl inte det finaste, men det är billigt och man behöver inte vara hemma jämt och ändå få tomater. Hinkar är lätt att få tag på, finns lite överallt. Baljorna är det lite knepigare med. Men Coop har varit distrubitören för både baljorna som passa 10L och 5L. Billiga är de också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar