måndag 25 maj 2009

På balkongen just nu

På balkongen börjar det bli trängsel. Jag trivs med det.
Det här pågår på min balkong just nu:

- Stegen med örterna
  • Gräslök
  • Timjan
  • Lavendel
  • Rosmarin
  • Persilja

- Övrigt i örtträdgården som inte får plats i stegen

  • 3 x Mynta. Ska planters i en större kruka och få bli ogräset i sommar
  • Basilika. Kommer kanske aldrig ut på balkongen som tenderar lätt bli blåsig. De trivs bra i köksfönstret i hörnet. Än så länge är det bara vanlig ICA basilika. Men blir det ett pesto-år så kan jag nog tänka mig en lite basilikablandning.
  • Dill. Jag måste ha dill. Hur kan jag ha glömt dill?

- Blommande krukor

  • Svartöga. Ena hörnets kruka. Målet är att den ska klättra kring balkongräcket och ödsla frikostigt med blommor.
  • Tusensköna&Förgätmigej - Min första kruka på balkongen som står kvar i samma hörn som allt. De rosa tusenskönorna (eller Bellis som de också heter) blommar bara mer och mer. Även förgätmigejen har tagit ny fart och blommar fint.
  • Clematis - blommar förvisso inte än, men den är utvänjd och klättrar på. Murgrönan i krukan börjar också ta fart. Äntligen. Men Stjärnögonen (ja, här är det Stjärnöga - Osteospermum) har helt tappat stinget. Än finns det knoppar men de verkar aldrig vilja slå ut. Inga blommande blommor har trivts ihop med min Clematis. Vet inte varför.
  • Perlargoner - 4 för 100 kr på ICA Flygfyren i Norrtälje. De vanliga röda med helgröna blad. I like a lot. Enkla. Blommar som bara den. Klarar det mesta och är snabb att sätta nya blomknoppar efter en ofrivillig torka.
  • Pelargoner - Okänd sort från Trädgårdsmässan i Älvsjö. Äntligen börjar de visa knopp igen. Vill minnas att de blommade när jag köpte dem i mars. Och minns dem som röda blommor. Knopparna som kommer nu ser rosa ut. Vi får väl se. Men de har ett melerat bladverk.

- Sånt som går att äta

  • Jordgubbar - de blommar bra i sin bytta. Har inte sett några humlor eller andra kryp på länge (bananflugor inomhus räknas inte) Jag går och borstar blommorna lite, men är inte säker om de pollineras. Kom humlor och pussa på mina bubbar!
  • Tomater - 3 tomatplantor. 2 röda körsbär och en gul plommon. Nu börjar det komma blomklasar. Än där de små, men med värmen som kommer i veckan kommer mycket att hända. Tomatblommor klarar jag att pollinera om inga humlor kommer.
  • Märgärt - Jag har satt 6 ärtor i en balkonglåda som står utmed väggen. Det är en vecka sen. Inget har hänt. INGET har hänt. Jag väntar likt en äggsjuk höna.
  • Chili - 2 höga plantor och 2 mindre står fortfarande inne i fönstret. Vet inte varför 2 har växt sig så stora och de andra två inte alls. Inga blommor syns på någon.

- Sånt som håller på att dö

  • Min kruka Begonia och Rexbegoina är helt klart på väg bort. Jag är galet förtjust i Rexbegoina. De var inte galet förtjusta att stå ute på min balkong. Vanlig röd begoina är inte min favorit faktiskt. Men det var en välkommen-till-din-lägenhet ifrån min byggherre Peab. Jag tror jag ska lyfta ur den ur stora kruka och sätt den i en vanlig kruka och ha inne. Kanske blir det bättre.

- Övrigt

  • Grästuvor - nu har jag bestämt mig. Mässans sämsta inköp. 2 stora tuvor gräs köpte jag á 70 kr/st. Gräset vill inte alls hitta sin plats på balkongen. De står på bordet i hörnet, men eftersom det bordet ska slängas vet jag inte alls vad jag ska göra med dem. De får stå där och bara vara.
  • Hängpelargon - min lilla stickling som växer långsamt. Men jag är så spänd vad det kan bli utav den. Jag har inte sett så många hängpelargoner annat än på bild. Och då på såna där överdådiga balkonger från medelhavet
  • Fuchsia - en stickling har jag kvar. Men den tar sig dåligt. Oavsett om den står inne eller ute. Vet inte vad jag ska göra. Jag får vänta och se.
  • Kungsängslilja - Ett visset strå är allt som är kvar av den ljuva lilla varelsen. Tror att den får komma upp till landet och planteras i rabatten och med lite tur kommer den upp igen nästa år.
  • Akleja - två plantor köpte jag på mässan. De blommade en stund hemma i köksfönstret. Tappade mycket livsglädje och alla deras blommor. Båda har tagit fart igen, men inga blommor syns till. De står i tråk-korgen tillsammans med Kungsängsliljan, myntan och en mörkgrön murgröna och bidar sin tid.

Det var allt som händer på min balkong just nu. Vi är i väntans tider. Både på att se om det blir någon märgärt och om humlor eller min pensel klarar få jordblommorna att bli till jordgubbar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar