torsdag 21 maj 2009

Svartöga


Ända sen jag råkade köpa en svartöga på ikea har det varit min favo. Just den oranga sorten. Jag hade ingen aning om att det var en klätterväxt den gången utan köpte den mest för dess söta blommor. Den fick plats i mitt sovrumsfönster och växte ca 1 dm per dag och slog ut typ 10 nya blommor varje dag. Det var helt sjukt. Tyvärr krävde den i det fönstret också vattning varenda dag, och tillslut föll det på att jag faktiskt inte är hemma precis jämt. Men sen dess har Svartöga varit min stora favorit. Den här varken växer så fort eller blommar ut så galet, men samtidigt ser den ut att klara sig alldeles utmärkt i dagar utan att bli vattnad.
(Tack Anna för kommentaren. Klart att den heter Svartöga och inte Stjärnöga.)

1 kommentar:

  1. Har de döpt den till stjärnöga? Den heter Svartöga (Thunbergia Alata) finns i fler färger, men denna är vackrast tycker jag.
    Jag har provat den vita också, men tyckte den växte sämre. Fint du fått på din balkong nu!
    Kram.

    SvaraRadera