måndag 6 april 2009

Våren är på väg

Ärligt talat, hur grymt var inte lördagens vårväder? Micke och jag gick utmed Södersidan på Årstaviken. Vårtecknena duggade tätt.
Det var en citronfjäril hit, en nyckelpiga dit. Blommor och bin. Förälskade par. Människor i linnen och t-shirts. En och annan hade redan tagit fram flipp-floppsen. Det var picknick. Det var öl på bryggorna. I båtklubben stod båtfolket och fila på sina båtar. Det målades och fejades. Slipades och gnuggades. Det har börjat dyka upp uteserveringar utanför restauranger och fik. Medis var helt fullproppat. På Snapps stod våren solglasögontrender uppradade. Överallt gassade folk.

Själv ställde jag ut min första vårkruka. Med förgätmigej och Tusensköna. Tusenskönan är jag inte så orolig över, tror den klarar sig bra även om nätterna blir lite kalla. Förgätmigejen är det mer osäkert kring. Men jag kan inte hålla mig. Något måste ställas ut på balkongen. En kruka påskliljor står där och i lördags slog de ut. Penséer kanske någon säger. Ja, jo, problemet är att jag just nu varken har krukor eller balkonglåder att stoppa dem i. Det blev 2 inköpta i lördags, men de hamnade i min Clematiskruka. Och Clematisen kommer inte ut på länge än. Förresten ska jag byta kruka där. Min urna som jag byggde om till självvattnande kruka läcker. Den läcker lite överallt faktiskt. Först läcker den nertill. Sen har den vattenblåsor över HELA kruka där vatten försöker tränga ut genom färglagret. Jäkla skitkruka. Var på Plantagen i söndags och skulle lyssna om krukan. Det var bara att komma in med den sa man där. Så jag köpte mig en ny plasturna som jag ska göra till självvattnande. Men Clematisen var inte lätt att plantera om när skotten var 2 dm höga. Och nu är det enda skott som klarade den omplanteringen ca 5 dm. Plus att ett nytt skott har börjat tagit fart. Det gäller att vara ytterst försiktig när jag nu ska plantera om igen. Men fint kommer det bli. I krukan sk Clematisen stå. På kanten kommer jag att ha en murgröna som ska få växa ner över kanten. Och så de två penséerna så länge det funkar. Det är skitfint just nu... trots att urnan jag har läcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar